Μας αρέσει το ποδήλατο αλλά πολλές φορές το παρακάνουμε λιγάκι. Ειδικά όταν υπάρχουν στόχοι ή όταν βλέπουμε ότι υπάρχει βελτίωση, αγνοούμε τα σημάδια του σώματος μας που ζητά ξεκούραση. Ο Τάκης Ξουρής έχει γράψει για την υπερπροπόνηση σε παλαιότερο άρθρο. Εμείς αναφέρουμε μερικά σημάδια που πιθανόν να σημαίνουν ότι δεν δίνουμε στο σώμα μας τον απαιτούμενο χρόνο να ξεκουραστεί.

Όρεξη και κίνητρο

Δουλειάς και υποχρεώσεων επιτρεπόντων ένας ασκούμενος θα πρέπει να έχει την όρεξη αλλά και το κίνητρο να συνεχίσει τις προπονήσεις του. Η ξαφνική έλλειψη κινήτρου η οποία διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα ίσως είναι σημάδι υπερπροπόνησης. Σε αυτή την περίπτωση καλό είναι να μειώσετε τον όγκο και την ένταση των προπονήσεων.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: Τι προσέχουμε για να αποφύγουμε την υπερπροπόνηση (κάψιμο)

Αλλαγές στη διάθεση και στον ύπνο

Οποιαδήποτε μορφής άσκηση σου αφήνει μία αίσθηση ευφορίας. Όταν όμως το σώμα είναι κουρασμένο από την αλλεπάλληλη εντατική άσκηση τότε οι ορμόνες του σώματος αναστατώνονται και παρατηρούμε αρκετές εναλλαγές στη διάθεση και νεύρα. Επίσης αλλάζει η ποιότητα του ύπνου μας όπου πολλές φορές θα ξυπνήσουμε κατά τη διάρκεια της νύχτας και μετά δεν θα μπορούμε να κοιμηθούμε.

Ένας από τους πιο σηµαντικούς παράγοντες στην αποκατάσταση και στις καθηµερινές µας λειτουργίες είναι η ποιότητα του ύπνου που κάνουµε. Κοιµηθείτε τουλάχιστον 8 ώρες τη νύχτα ώστε να δώσετε στο σώµα σας τη δυνατότητα νaα αναπληρώσει τη χαµένη του ενέργεια. Σε περιπτώσεις που κάποιος δεν κοιµάται αρκετά µελέτες έχουν δείξει ότι:
-Μειώνονται τα επίπεδα συγκέντρωσης και η ικανότητα λήψης αποφάσεων.
-Μειώνεται η αναγέννηση των ιστών και της λειτουργίας του ανοσοποιητικού.
-Αυξάνεται η ορµόνη του στρες και ο κίνδυνος υψηλής αρτηριακής πίεσης.
-Αυξάνεται ο κίνδυνος τραυµατισµού και η πρώιµη έναρξη της κόπωσης.

Μυική κούραση

Ίσως το ευκολότερα αναγνωρίσιμο σημάδι ότι το έχουμε παρακάνει είναι η σωματική κούραση και οι πόνοι στους μύες των ποδιών. Μπορεί μεν η κούραση να είναι φυσικό επακόλουθο της προπόνησης αλλά δίνοντας τον απαιτούμενο χρόνο στο σώμα να ξεκουραστεί και να αναπλάσει του μύες δεν θα πρέπει να νιώθουμε κουρασμένοι. Με την προπόνηση και κυρίως µε τη δυνατή προπόνηση, τραυµατίζουµε τους µύες στο σώµα µας. Με την αποκατάσταση οι µύες επουλώνονται και γίνονται δυνατότεροι για να µπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην επόµενη δυνατή προπόνηση. Αν συνεχίζουµε να τραυµατίζουµε τους µύες µας καθηµερινά χωρίς να δίνουµε σηµασία στην επούλωση τότε πολύ απλά δεν θα έχουµε καλή απόδοση καθώς το σώµα θα είναι κουρασµένο και τραυµατισµένο. Με την αποκατάσταση όµως κερδίζουµε και άλλα πράγµατα όπως η αναπλήρωση της συνολικής ενέργειας στο σώµα. Όταν προπονείστε για πολύ καιρό σε έντονους ρυθµούς ακόµα και µε τη µία µέρα ρεπό την εβδοµάδα ο οργανισµός δεν προλαβαίνει να αποκαταστήσει το σύνολο των υδατανθράκων και του γλυκογόνου που χάσατε µε αποτέλεσµα να µη γεµίζετε ποτέ από ενέργεια. Η αποκατάσταση µπορεί να είναι και διάρκειας µίας εβδοµάδας µε χαµηλής έντασης προπόνηση και συχνά ρεπό ώστε ο οργανισµός να γεµίσει και πάλι µε την ενέργεια που χρειάζεται. 
Επίσης µε τις ηµέρες αποκατάστασης γεµίζετε ψυχική ενέργεια γιατί µε τις σκληρές προπονήσεις κουράζεται και το µυαλό. Έχει παρατηρηθεί σε πολλούς αθλητές ότι η ψυχική κούραση είναι δυσκολότερο να αποβληθεί παρά η σωµατική. Με την αποκατάσταση δίνεται χρόνο να επουλωθούν και άλλα µέρη του σώµατος όπως οι ερεθισµοί που προκαλούνται από τη σέλα του ποδηλάτου αλλά και επίσης να περάσετε λίγο ποιοτικό χρόνο µε την οικογένεια σας.