Τι προθέρμανση πρέπει να κάνουμε πριν από έναν αγώνα τριάθλου;
Η προθέρμανση πρέπει αρχικά να προσαρμόζεται ανάλογα  με την απόσταση του αγώνα που κάνουμε κάθε φορά. Άλλη προθέρμανση χρειάζεται ένας αγώνας σπριντ και άλλη ένα Ironman. Όσον αφορά ένα αγώνα σπριντ πολύ σημαντικό είναι η προθέρμανση στο κολύμπι καθώς είναι το πρώτο άθλημα και επειδή  θα φτάσουμε απότομα σε υψηλές εντάσεις και σε συνδυασμό με το κρύο είναι απαραίτητο ένα καλό ζέσταμα. Αρχικά εκτός νερού με περιφορές και διατάσεις αλλά και στο νερό με μερικά ανοίγματα.

Τι πρέπει να προσέχουμε στην κολύμβηση open water;
Στην κολύμβηση open water θα πρέπει κατα κύριο λόγο να προσέξουμε την υγεία μας καθώς βρισκόμαστε σε ένα μη ασφαλές περιβάλουν για τον άνθρωπο. Κατα τη διάρκεια ενός αγώνα όταν νιώσουμε αδιαθεσία καλό θα είναι να απευθυνθούμε στους ναυαγοσώστες που συνοδεύουν τους αθλητές. Γενικά θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας τους κυματισμούς και τα ρεύματα για μη μας παρασέρνουν και κάνουμε περισσότερα μέτρα. Επίσης θα πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι και να προσανατολιζόμαστε συνεχώς. Τέλος θα πρέπει να περιορίσουμε τα πόδια στο κολύμπι μας καθώς ακολουθεί η ποδηλασία και θα πρέπει να έχουμε «φρέσκα» πόδια.

Μερικά tips για να αντιμετωπίσουμε το:
Κρύο νερό
Χρήση στολής neopren η οποία να είναι στο σωστό μέγεθος και σωστά προσαρμοσμένη καθώς και καλό ζέσταμα πριν την εκκίνηση.

Προσανατολισμό
Θα πρέπει να έχουμε γυαλάκια κολύμβησης τα οποία να μην θολώνουν έτσι ώστε να εντοπίζουμε εύκολα τις σημαδούρες. Επίσης καλό είναι να κάνουμε στην πισίνα, στις προπονήσεις, πρακτική στην ‘’τεχνική’’ κολύμβησης η οποία είναι κατάλληλη για σωστό προσανατολισμό. Δηλαδή προτού πάρουμε αναπνοή θα κοιτάξουμε μπροστά χωρίς να βγει το στόμα από το νερό. Ιδανικά μπορούμε στα πλαίσια της προετοιμασίας  μας να επισκεφτούμε την περιοχή που γίνεται ο αγώνας έτσι ώστε να βρούμε χαρακτηριστικά σημάδια που θα μας βοηθήσουν στον προσανατολισμός μας.

Έλεγχο του ρυθμού

Ο έλεγχος του ρυθμού είναι αρκετά δύσκολος και απαιτεί εμπειρία. Συνήθως οι αρχάριοι αθλητές ξεκινούν γρήγορα ενώ το καλύτερο για αυτούς είναι να επιτύχουν  ένα αυξανόμενο τέμπο. Φυσικά ο σταθερός ρυθμός είναι και ο βέλτιστος, βέβαια χρειάζεται πειθαρχία και εμπειρία για να επιτευχθεί  

Τι συμβουλές θα έδινες σε κάποιον που θέλει να δοκιμάσει για πρώτη φορά ένα sprint triathlon;
Κατά αρχάς θα ήθελα να αναφέρω ότι υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη των αθλημάτων αντοχής στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Όμως δεν συμμετέχουν πολλοί άνθρωποι με την κατάλληλη προετοιμασία. Πρέπει κυρίως να διαφυλάξουμε την υγειά μας, προετοιμάζοντας τον οργανισμό σταδιακά στο να αντέξει την επιβάρυνση από ένα αγώνα αλλιώς θα έχουμε επιπτώσεις. Θέλει σωστό και σταδιακό πρόγραμμα προπόνησης και φυσικά είναι καλο να υπάρχει κάποιος προπονητής. Τέλος είναι σημαντικό να δώσουμε έμφαση στα παραπάνω και όχι στην αγορά του ακριβότερου και καλύτερου εξοπλισμού.



Ποιό θεωρείς το δυσκολότερο κομμάτι ενός αγώνα; Το κολύμπι, το ποδήλατο ή το τρέξιμο;


Είναι ανάλογο από ποιο άθλημα προέρχεται ο καθένας η έστω να έχει μια στοιχειώδη βάση. Για τους κολυμβητές είναι πιο δύσκολο το τρέξιμο και το ανάποδο. Το ποδήλατο είναι πιο εύκολο και τεχνικά όποτε μπορεί κάποιος να βελτιωθεί εύκολα. Κατά τη γνώμη μου το τρέξιμο είναι το πιο δύσκολο καθώς είναι στο τέλος του αγώνα που βγαίνει όλη η κόπωση αλλά και σαν μεμονωμένο  άθλημα έχει αρκετή καταπόνηση για τα πόδια και απαιτεί καλή τεχνική.
Πως δομείς το πρόγραμμα προπόνησής σου; Που δίνεις μεγαλύτερη βαρύτητα;
Δίνω έμφαση στην μακροπρόθεσμη ανάπτυξη μου σαν αθλητής και δεν εστιάζω στους βραχυπρόθεσμους στόχους. Θέλω να γίνομαι συνεχώς καλύτερος σε όλα τα αθλήματα σε μια ισορροπία. Δίνω έμφαση στην τεχνική και στην υγεία του σώματος προς αποφυγή τραυματισμών έτσι ώστε  να μπορώ για πολλά χρόνια να είμαι αθλητής.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: Η διατροφή του τριαθλητή

Ποιό είναι ένα καλό σνακ για να έχεις μαζί σου στην προπόνηση;
Εξαρτάται από το είδος της προπόνησης και από τις κλιματολογικές συνθήκες. Για προπονήσεις μέχρι 1 ώρα δεν απαιτείται κάτι πέρα από νερό. Για προπονήσεις π.χ 3-4 ωρών απαιτούνται κάποιοι υδατάνθρακες που είναι καλό να είναι σε υγρή μορφή έτσι ώστε να μη μας προκαλέσουν στομαχικές διαταραχές.

Για κάποιον που κάνει μόνο ένα από τα τρία αθλήματα, πόσο δύσκολο είναι να προχωρήσει παρακάτω;

Αρχικά θα ήθελα να  σημειώσω  ότι το  τρίαθλο είναι εύκολο άθλημα. Όλοι μπορούν να κάνουν. Όλα είναι πιθανά μέσω της προπόνησης, της σωστής καθοδήγησης και της απαραίτητης συγκέντρωσης του αθλούμενου. Τέλος θα πρέπει να λάβει υπόψιν ότι το τριαθλο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα στη ζωή του.

Τρεις συμβουλές που σου έχουν δώσει και θέλεις να τις μοιραστείς
  • Πρώτα από όλα η υγεία και σεβασμός στο σώμα
  • Να εντάξεις τους στόχους του αθλητισμού μέσα στους στόχους της ζωής
  • Να κρατάς τις ισορροπίες της ζωής σου
  • Να παθιάζεσαι φτιάνοντας στο άλλο άκρο
  • Μακροπρόθεσμη αθλητική ανάπτυξη 
  • Υπομονή καθώς θέλει πολλά χρόνια για να γίνεις ένας ολοκληρωμένος τριαθλητής
  • Η σωστή στοχοθεσία στη ζωή είναι πολύ σημαντική   
  • Δεν γίνονται όλα. Άρα να έχουμε  ρεαλιστικούς στόχους. 

Bio

Ο Σπύρος Γκοτζιάς γεννήθηκε το 1989 στη Θεσσαλονίκη και προπονείται με την Athens Triathlon Team υπό τις οδηγίες του Γιάννη Ψαρέλη από το 2011.  Στο παλμαρέ του μετρά πολλές συμμετοχές σε αγώνες εντός και εκτός των συνόρων. Από τους αγώνες που θυμάται περισσότερο είναι τα δύο Βαλκανικά Πρωταθλήματα Τριάθλου που συμμετείχε  σε Τουρκία το 2012 και Κροατία το 2015 αντίστοιχα καθώς απέκτησε εμπειρίες αγωνιζόμενος πλάι σε ξένους αθλητές υψηλότερου επιπέδου.
Μεγάλη στήριξη έχει βρει από τους χορηγούς του, PowerHealth, On shoes, PowerBar, Bikeme.gr και Δήμητρας Γαία οι οποίοι στηρίζουν εμπράκτως τις προσπάθειες του Σπύρου. Τον ευχαριστούμε πολύ για τη συμμετοχή του στο αφιέρωμά μας και του ευχόμαστε ακόμα μεγαλύτερες επιτυχίες