Είναι απίστευτο το πόσο συχνα βλέπουμε αθλητές αλλά και χομπίστες σε διάφορα σπορ, να κάνουν τα ίδια προπονητικά λάθη, ξανά και ξανά..χωρίς να αναζητούν στο τέλος της μέρας τα πραγματικά αίτια μιας “ατυχίας”! Παρατήρησα πως υπάρχουν 7 λάθη που είναι τόσο κοινότυπα, όσο το οτι η γη γυρίζει και πως όλοι τα κάνουν -από αρχάριους μέχρι επαγγελματίες αθλητές.Τα έχω δει να συμβαίνουν σε κάθε προπονητική σεζόν και σας τα παραθέτω...προς συζήτηση!

της Λένας Γέωργα

Λάθος#1: Χωρίς κατεύθυνση, χωρίς στόχους
Σχεδόν όλοι οι αθλητές έχουν στόχους, πολύ συχνά όμως ανέφικους και γενικούς στόχους, τύπου «θέλω να γίνω καλύτερος.». Κάτι τέτοιο είναι μη μετρήσιμο, πολύ γενικό και ασαφές. «Θέλω να τρέξω στον κλασσικό μαραθώνιο τα 10χ κάτω από 50’» είναι ενας συγκεκριμένος και εφικτός τρόπος να θέσεις συγκεκριμένες μεταβλητές, αν στις προπονήσεις σου είσαι λίγο πάνω από 50' στα 10χ.

Λάθος#2: Προπόνηση σε λάθος σημεία

Οι περισσότεροι αθλητές γνωρίζουν τα αδύνατα σημεία τους, παρόλα αυτά δεν τα προπονούν επαρκώς. «Η αλυσίδα είναι τόσο δυνατή, όσο το πιο αδύνατό της σημείο.» Εάν το αδύνατό σου σημείο είναι οι ανηφόρες και ο επόμενος αγώνας σου είναι σε βουνό, το να προπονείσαι στην ασφαλτο με ποδήλατο δρόμου και όχι σε τεραίν ανηφόρας, μπορεί να σου αρέσει περισσότερο, αλλά δεν θα σε βοηθήσει και πολύ στο να έχεις καλά αποτελέσματα στον αγώνα σου.

Λάθος#3: Πολύ διαλειμματική προπόνηση, πολύ σύντομα

Ενας αθλητής που δεν κατεβαίνει σε αγώνες νωρίτερα από τον Μαϊο, είναι έξω και κάνει υπερ-διαλειμματική  προπόνηση από το Δεκέμβριο. Γιατί όλοι οι αθλητές είναι τόσο ανυπόμονοι να αρχίσουν «όλα μέσα» διαλειμματικές προπονήσεις; Περίμενε μέχρι λίγο αργότερα στην προπονητική σου σεζον.

Λάθος#4: Μη επαρκής ξεκούραση

Τείνει να είναι το πιο συνηθισμένο λάθος στους περισσότερους αθλητές. Έμαθαν απο μικρή ηλικία οτι η σκληρή δουλειά αποφέρει αποτελέσματα και όταν αυτά έρχονται, συνεχίζουν να προπονούνται σκληρά. Οταν δεν έρχονται, προπονούνται ακόμη σκληρότερα, με αποτέλεσμα το επόμενο λάθος...υπερπροπόνηση! Σχεδόν οι περισσότεροι ξεκουράζονται νωρίτερα ή αργότερα σε σχέση με το προπονητικό τους πρόγραμμα.

Λάθος#5: Αγνοώντας την κούραση

Αθλητές αντοχής που ταυτίζονται με τον Superman ή την Superwoman, που δεν κουράζονται ποτέ. Παρότι καταλαβαίνουν οτι η  υπερβολική προπόνηση και η μικρή ξεκούραση οδηγούν  με μαθηματική ακρίβεια στην υπερπροπόνση, πιστεύουν πως δεν θα συμβεί σε αυτούς! Όταν τα σημάδια υπερπροπόνησης κάνουν την εμφανισή τους, μην τα αγνοείς! Άκου το σώμα σου, ξέρει καλύτερα από όλους και έχει τις απαντήσεις που χρειάζεσαι.

Λάθος#6: Προτεραιότητες

Αν έχεις επιλέξει μια σειρά από αγώνες για να συμμετέχεις, οφείλεις στην ατζέντα σου να έχεις κάποιους σε προτεραιότητα. Επειδή σε κάθε αθλητή, στην προσωπική του προπονητική σεζόν προκύπτουν απρόοπτα, η αναπροσαρμογή είναι απαραίτητη. Έτσι είναι σημαντικό να γνωρίζεις ποιός αγώνας είναι λιγότερο σημαντικός για σένα και να είσαι έτοιμος να τον «θυσιάσεις» προκειμένου να ξεκουραστείς επαρκώς ή να αναρρώσεις από έναν πιθανό τραυματισμό, για να πας καλά στον επερχόμενο!

Λάθος#7: Καθόλου tapering πρίν από μεγάλους αγώνες

Είτε οι αθλητές δεν γνωρίζουν πώς γίνεται το tapering είτε φοβούνται πως αν ελλατώσουν την ένταση της προπόνησης, θα χάσουν σε φυσική κατάσταση. Η εβδομάδα πριν τον αγώνα δεν προτείνεται για εξαντλητικές προπονήσεις. Αντίθετα χρειάζεται συντήρηση και χαμηλή ένταση για να μπορέσει ο οργανισμός να αποδώσει τα μεγιστα την ημέρα του αγώνα.  Όλα τα παραπάνω λάθη είναι αυτά που ο προπονητής σου φροντίζει να μην γίνουν. Ξέρει πότε οφείλει να «κρατήσει» έναν αθλητή από το να «δώσει» περισσότερα, γιατί έτσι θα έχει αποτελέσματα στον αγώνα. Θα είσαι καλύτερος προπονητής του ευατού σου, εαν αποφύγεις τα παραπάνω λάθη. 
Κείμενο σε ελεύθερη μετάφραση από: The Cyclist's training bible” by Joe Friel